فهرست مطالب
ماهنامه معرفت
سال بیست و نهم شماره 12 (پیاپی 279، اسفند 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/12/27
- تعداد عناوین: 9
-
-
صفحه 5
این مقال شرحی است بر کلام امام محمدباقر علیه السلام در اوصاف شیعیان واقعی. شیعیان با یاد بسیار خدا در خلوت، خود را آماده نرمی دل میسازند. این کلام امام علیه السلام سفارشی است برای رقت قلب که با یاد خدا در خلوت به دست میآید. قلب در قران دو کاربرد متمایز دارد: درک فهم و احساسات و عواطف. قلب، مطالب را به خوبی درک میکند. درک، که ممکن است شامل علم حضوری هم بشود، در قرآن به قلب نسبت داده شده است. همچنین محبت، نفرت، ترس، آرامش، امید و ناامیدی و... بهطورکلی حالات انفعالی، اعم از مثبت یا منفی به قلب نسبت داده شده است. قلب مرکز ادراکات و احساسات است. اگر قلب سالم باشد، حقایق را درک و در مقابل برخی حوادث، حالت رقت پیدا میکند و منفعل میشود. رقت قلب زمانی ارزش دارد که منجر به قرب به خدای متعال شود. قلبی که حقایق را درک نکند، دچار قساوت میشود.
کلیدواژگان: قلب، رقت قلب، قساوت قلب، ازخودبیگانگی -
صفحه 11
انقلاب اسلامی ایران که مهمترین جنبش اسلامی معاصر و موثرترین رخداد نیم قرن اخیر میباشد، متفکران شرق و غرب عالم را متوجه خویش ساخته است. ویژگیهای مکتبی و منحصربهفرد نظام توحیدی جمهوری اسلامی، بنیان دانش و تیوریهای سکولار را به چالش کشید و معادلات پژوهش در علوم اجتماعی، بهویژه دانش سیاسی را با بحران مواجه ساخت. تمایز و تضاد مبنایی، روشی و بومی دانش سیاسی متعارف با نظام توحیدی، سبب ناکارآمدی رهیافتهای روششناختی آن در تحلیل تحولات جمهوری اسلامی ایران گردیده و متاسفانه این نارساییها، ساحت جهانی نهضت امام را تحریف و جهانگستر شدن تمدن اسلامی را دچار وقفههای طولانی کرده است. لذا در این نگاره، علل اصلی نارسایی روشهای متعارف با تکیه بر روش تحلیلی مقایسه ای، مورد مداقه قرار گرفته و به تناسب، اشاراتی به روش مطلوب شده است تا نقصان ماهوی روششناسی دانش سیاسی سکولار در تحلیل تحولات جمهوری اسلامی مبرهن گردد.
کلیدواژگان: روش شناسی، دانش سیاسی، جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی، اثبات گرایی، تفسیرگرایی -
صفحه 23
مشارکت سیاسی از جایگاه مهمی در علم سیاست برخوردار بوده و با بسیاری از مباحث این علم، پیوندی عمیق دارد. تحقق عملی یک نظام سیاسی در گرو توانایی آن بر نظاممند کردن مشارکت سیاسی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و شرح زمینههای مشارکت سیاسی در اسلام با روش توصیفی تحلیلی است. براساس یافتههای این پژوهش، باور به حاکمیت مطلق خداوند، حاکمیت الهی انسان بر سرنوشت خود، خلافت الهی انسان و پاسخگویی دین در برابر نیازهای او، و نیز التزام به الزامات برآمده از باورهای پیشگفته، که عبارتند از وجوب پذیرش حاکمیت الهی، وجوب تحقق عینی حکومت اسلامی، وجوب تعاون و مسئولیت همگانی، وجوب رعایت حقوق و مصالح مردم، وجوب جلب رضایت عمومی و وجوب مشورت در امور؛ زمینهساز تحقق مشارکت سیاسی از سوی فرد مسلمان و تعیینکننده محدوده و کیفیت آن خواهد بود. بدینترتیب برخلاف پندار سکولاریسم، تقدم احکام الهی بر نظرات مردم بهمعنای نادیده گرفتن جایگاه و نقش مردم در حکومت اسلامی نیست؛ همچنانکه احترام به شیون و خواستههای ایشان در چارچوب تعیینشده، منافی ارزش نهادن به احکام و قوانین دینی نخواهد بود.
کلیدواژگان: مشارکت سیاسی، حکومت اسلامی، زمینه های مشارکت سیاسی، حکومت دینی -
صفحه 35
برخی از اندیشمندان سیاسی به توجیه مذهبی حکومتهای عرفی پرداختند. این رویکرد علاوه بر تقویت نظری عرفیگرایی (سکولاریزم) در باب حکومت به مقبولیت حکومتهای عرفی در میان یهودیان، مسیحیان و مسلمانان کمک کرد. حکومت عرفی، حکومت مشروع و الهی راستین نیست و تحقق آن مزاحم حکومت الهی راستین و موعود ادیان است. برقرای حکومت الهی راستین در بعد نظری نیازمند نقد حکومتهای مزاحم است. بندیکت (باروخ) اسپینوزا فیلسوف هلندی قرن هفدهم، در عین شهرت به عقلگرایی در کتاب «رساله الهی سیاسی»، دلایل نقلی فراوانی از عهد قدیم و جدید برای توجیه حکومت عرفی ارایه کرد. کتاب او به تحکیم دموکراسی در جامعه یهودیان و مسیحیان کمک کرد. عرفیگرایی در باب حکومت را باید یک جریان بزرگ جهانی دید. هابز، اسپینوزا و جان لاک متفکران برجسته و سرچشمههای این جریان بعد از قرون وسطا هستند و عرفیگرایی در جهان اسلام از آنان تاثیر پذیرفته است. در این نوشتار دلایل نقلی اسپینوزا در باب توجیه حکومت عرفی بررسی و نقد شد. روش نقد در این نوشتار، یک روش عقلایی با شاخصها و سنجههای فرادینی است. این تحقیق نشان داد اسپینوزا از صلاحیت علمی کافی برای استنباط از متون مذهبی برخوردار نبوده است. پیشفرضهای نادرست او موجب بروز خطا در استنباطهای او گردید. استنباط اسپینوزا از متون مذهبی به لحاظ روشی هم اشکالات مهم و اساسی داشته است. او گرفتار تفسیر به رای، بیتوجهی به همه آیات مرتبط با موضوع و ارایه استنباطی با تضاد درونی و مبتلا به ناسازگاری با برخی مسلمات دینی و سیره و تاریخ پیامبران شده است.
کلیدواژگان: حکومت دینی، حکومت عرفی، دلایل نقلی، اسپینوزا، رساله الهی سیاسی -
صفحه 47
نحوه تعاملات جهانی را که آشفتگی آن هویداست، باید اولا در مبانی ترابطات بینالمللی، و ثانیا تسری جهانی این مبانی، اصطیاد و نقادی کرد. برای نیل به این مقصود، با بهرهگیری از مبانی فکری آیتالله جوادی آملی، به روش تحلیل محتوا به این مهم پرداختهایم. از منظر ایشان، ازیکسو عدم فهم صحیح از مسئله علیت، که به غفلت یا انکار علتالعلل عالم میانجامد؛ ضعف کلان هستیشناسی محسوب میشود و در روابط بینالملل به قدرتمحوری بهجای خدامحوری منتهی شده است. از سوی دیگر، نگاه مادی معرفتشناسان غربی، مانع اصلی ترسیم تصویری صحیح از چینش عالم هستی میشود که عرصه بینالملل را صحنه آنارشیسم معرفتی کرده است. بالتبع با این دو رویکرد هستیشناسانه و معرفتشناسانه، جایگاه حقیقی انسان بهعنوان مخلوق کریم عالم، در ساحت انسانشناسی به سمت اومانیسم سوق پیدا میکند که به کارگزارمحوری در حوزه بینالملل منتهی گردیده است.
کلیدواژگان: آیت الله جوادی آملی، روابط بین الملل، وضع موجود، مبانی، هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی -
صفحه 57
امنیت یکی از مسایل حیاتی بشر قلمداد میشود که انسانها همواره به دنبال تامین آن بودهاند. طی جنگ جهانی اول و دوم، نظریهپردازان مختلف برای ایجاد امنیت در سطح بینالملل سعی و تلاش فراوانی کردهاند. نظرات متعددی برای ایجاد امنیت بینالملل ارایه شده است؛ ولی همچنان جهان از ناامنی و هراس رنج میبرد. نویسندگان معتقدند که منشا اصلی ناامنی و هراس در نظام بینالملل را باید در ساختار مستبدانه و سلطهگرایانه نظام بینالملل جستوجو کرد و همین ساختار موجب چالش در نظام بینالملل شده است. بخشی از این ساختار توسط بازیگران، اعم از دولتها و سازمانهای بینالمللی ایجاد شده است. نوشته پیشرو، با روش توصیفی تحلیلی درصدد واکاوی چالشهای امنیتی اعم از سلطهگری و سلطهپذیری که توسط بازیگران دولتی ایجاد شده و براساس فقه اسلامی درصدد ارایه راهکارهایی همچون احترام متقابل دولتها، اتحاد و همکاری میان ملتها، مبارزه با دولتهای ظالم و سلطهگر، احیا روحیه عزت و اقتدار ملتها، حمایت از مستضعفان و محرومان و دفاع مشروع برای نفی سلطهگری و سلطهپذیری و ایجاد امنیت بینالملل براساس عدالت و اتحاد میان دولتها و ملتهاست.
کلیدواژگان: ساختار، امنیت بین الملل، دولت ها، فقه اسلامی -
صفحه 71
لیبرالیسم با خوشبینی به سرشت انسان و نهادهای بینالمللی، یکی از رهیافتهای کلان در روابط بینالملل برای برقراری امنیت جهانی است. این نظریه با تکیه بر مبانی لیبرالی و تجویز راهکارهای سیاسی به دنبال اهدافی مانند آزادی، صلح و رفاه در سیاست بینالملل میباشد. این مقاله با هدف نقد نظریه لیبرالی امنیت و بیان ناکارآمدی آن در جهت ایجاد صلح و امنیت بینالملل، با روشی تبیینی و انتقادی، به تحلیل ساحتهای سهگانه مبانی، اهداف و راهکارهای نظریه لیبرالی امنیت میپردازد و ناکارآمدی آن را از منظر اسلامی بررسی میکند. روند تاریخی نشان میدهد، اتخاذ مبنای فردیت انسان با هدف دستیابی به رفاه مادی از طریق نهادهای وابسته، و رویکرد ناعادلانه در اعمال راهکارها، نهتنها امنیت جهانی را محقق نکرد، بلکه موجب افزایش ستیزهای بینالمللی و منطقهای نیز گردیده است.
کلیدواژگان: امنیت، لیبرالیسم، اسلام، نظام بین الملل -
صفحه 81
جهانبینی الهی و تبلور مکتبی آن در قالب دین اسلام، مجموعه منابع جذابیتآفرین انقلاب اسلامی را از حیث تنوع، پراکندگی، عمق و دیرپایی، از منابع قدرت نرم در مکاتب مادی متمایز میسازد. خودباوری و مقاومت دو عنصر تعیینکننده در تولید قدرت نرم در فرایند تحقق، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی هستند که از طریق کارکردهای گوناگون خود، قدرت نرمافزاری انقلاب را به شکل چشمگیری افزایش میدهند. این پژوهش در پاسخ به این سوال اساسی که «عناصر خودباوری و مقاومت از طریق چه فرایندها زمینه ایجاد قدرت نرمافزاری را فراهم میکنند»؟ میکوشد با بهرهگیری از روش توصیفی تحلیلی، کاربست این دو عنصر را در مدار قدرتآفرینی تجزیه و تحلیل کرده و از این رهگذر، اثبات کند که این مولفههای بنیادین از طریق آگاهیبخشی و تزریق روحیه اعتماد به نفس به ملتها، احیاء عنصر مبارزه و پایداری در میان آنان و ارایه الگوی مبارزه و استقامت، بستر مناسبی را در جهت تولید قدرت نرم انقلاب اسلامی ایجاد میکنند.
کلیدواژگان: خودباوری ملی، پایداری انقلابی، قدرت نرم، انقلاب اسلامی -
صفحه 91
دیدگاه مشهور امام خمینی ره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در تشبیه آمریکا به «شیطان بزرگ» و پیگیری آن بهعنوان سیاست ثابت نظام از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون، همواره چالشبرانگیز بوده و اشکالاتی را در عرصه بینالملل و شبهاتی را در داخل کشور به همراه داشته است. با توجه به تحولات عرصه بینالملل و فروپاشی نظام دوقطبی و سلطهطلبی و یکجانبهگرایی آمریکا در جهان و در منطقه و تغییر رویکرد برخی کشورهای اسلامی و تبعیت این کشورها از استکبار، همچنین تغییر نگرشهای بعضی از انقلابیون در داخل نسبت به تحریف سخنان امام راحل و نگاه سازشکارانه همراه با مطیع شدن در برابر استکبار جهانی، ضرورت واکاوی مبانی این موضوع را از منظر قرآن بیشتر میشود. به همین دلیل، این تحقیق به این سوال جواب میدهد که مبانی قرآنی دیدگاه امام خمینی ره درباره اینکه آمریکا شیطان بزرگ است، چیست؟ با توجه به فرضیه تحقیق، امام راحل مبنایی دینی داشته و این جمله هم براساس مبانی قرآنی بیان شده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی، و گردآوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای، سایتهای داخلی و خارجی است. منبع اصلی تحقیق نیز قرآن است.
کلیدواژگان: شیطان، شیطان بزرگ، آمریکا، امام خمینی ره
-
Page 5
This paper is a commentary on the advices of Imam Mohammad Bagher (PBUH) regarding the characteristics of the real Shiites. The remembrance of God in private softens the hearts of Shiites. This instruction indicates that lenity is achieved in private. The heart has two distinct functions in the Quran: the center of understanding and as well as the center of feelings and emotions. The heart understands the concepts very well. Perception, which may include present knowledge, is attributed to the heart in the Quran. Also, love, hate, fear, peace, hope, despair and etc., in general, passive states, whether positive or negative, have been attributed to the heart. The heart is the center of perceptions and emotions. If the heart is healthy, it comprehends the facts as well as the emotions. Lenity is remarkable if it brings man closer to God. A heart that does not understand the truth becomes cruel.
Keywords: heart, lenity, cruelty of heart, alienation -
Page 11
The Islamic Revolution of Iran, which is the most important contemporary Islamic movement and the most influential event of the last century, has attracted the attention of Eastern and Western thinkers of the world. The unique features of the Islamic Republic's monotheistic system challenged the foundation of secular theories, as it challenged the equations of the social sciences, especially political science. The fundamental, methodological and indigenous contradiction of the existing political science with the monotheistic system, has caused the methodological inefficiency of this system in analyzing the developments of the Islamic Republic of Iran. Unfortunately, these shortcomings distort the global arena of Imam Khomeini's movement and has delayed the globalization of Islamic civilization. Using a descriptive-analytical method, this paper studies the main reason for the inadequacy of existing methods in political science. Furthermore, to show the essential shortcomings of the methodology of secular political science in analyzing the developments of the Islamic Republic, this paper has provided the foundations of the desirable intellectual system.
Keywords: methodology, political science, Islamic Republic, Islamic Revolution, positivism, interpretivism -
Page 23
The political participation has an important status in political science and is deeply connected to many issues of this science. The practical realization of a political system depends on its ability to systematize political participation. Using a descriptive-analytical method, this paper seeks to study the political participation grounds in Islam. The findings indicate that the following issues will be the basis for the realization of political participation by a Muslim, which include, submission to divine sovereignty, the necessity of the realization of the Islamic government, the necessity of cooperation and public responsibility, the necessity of respecting the rights and interests of people, the necessity of satisfying the people and the need to consult with them. Thus, contrary to the notion of secularism, the precedence of divine commandments over the views of the people does not mean ignoring the position and role of the people in the Islamic government. Just as respecting their affairs and desires, within the prescribed framework, will not be contrary to the observance of religious rules and laws.
Keywords: political participation, Islamic government, the political participation grounds, religious government -
Page 35
Some political thinkers religiously justified secular governments. This approach, in addition to strengthening the secularization of government, contributed to the development of secular governments among Jews, Christians, and Muslims. Secular government is not a legitimate and divine government and its realization disturbs the true and promised divine government of religions. Establishing a true divine government theoretically requires the critique of disturbing governments. The seventeenth-century Dutch philosopher Baruch Spinoza, while famous for his rationalism, in his book the Theological-Political Treatise, has provided proves from the Old and New Testaments to justify secular government. His book contributed greatly in spreading democracy in the Jewish and Christian communities. The secularization of government should be seen as a major global stream. Hobbes, Spinoza, and John Locke are prominent thinkers and origins of this post-medieval movement, which their views have also had a great impact on secularism in the Islamic world. Using a rational method with meta-religious indicators and criteria, this paper seeks to analyze the Spinoza's narrative arguments in justifying secular government. The results indicate that Spinoza did not have sufficient scientific competence to deduce the rules from the Scripture. His wrong assumptions have led to wrong inferences. Methodically, Spinoza's inferences from religious texts face significant problems, such as eisegesis, lack of a comprehensive view of all Biblical verses, and inconsistency with religious beliefs and the conduct and history of the prophets (PBUT).
Keywords: religious government, secular government, narrative arguments, Spinoza, theTheological-Political Treatise -
Page 47
The crises among global interactions must be sought in the foundations of international relations and its spread throughout the world. Using a descriptive-analytical method, this paper studies the foundations of current international relations from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli. In his view, lack of proper understanding of the issue of causality, which leads to neglect or denial of the Causes of the causes of the universe, is a major ontological problem of the Western international relations, which has shifted the international relations to a power-centered ideology instead of a God-centered one. On the other hand, the materialist epistemological view of the West is the main obstacle to drawing a correct picture of the universe, which has made the international arena the scene of epistemic anarchism. Consequently, these two ontological and epistemological approaches have led the modern man to humanism, which itself has led to human-centeredness in the international arena.
Keywords: Ayatollah Javadi Amoli, international relations, current conditions, foundations, ontology, epistemology, anthropology -
Page 57
Security is considered to be one of the vital human issues. During World War I and World War II, various theorists made great efforts to establish international security. Numerous views have been made on international security; But the world still suffers from insecurity and fear. Scholars believe that the main source of insecurity and fear in the international system should be sought in the authoritarian and hegemonic structure of the international system. Part of this structure has been created by players, including governments and international organizations. Using a descriptive-analytical method, this paper studies the challenges of international security system and solutions of Islamic jurisprudence. Some of the solutions of Islamic jurisprudence to provide international security are mutual respect between governments, unity and cooperation between nations, fighting against oppressive and domineering governments, reviving the spirit of dignity and authority of nations, supporting the oppressed and deprived nations and legitimate defense to deny domination and creating international security based on justice and unity between states and nations.
Keywords: structure, international security, governments, Islamic jurisprudence -
Page 71
Liberalism with an optimistic approach to human nature and international institutions is one of the major attitudes in international relations to establish global security. Relying on liberal principles and prescribing political solutions, this theory pursues goals such as freedom, peace and prosperity in international politics. Using a descriptive-analytical method, this paper analyzes the liberal theory of security and its ineffectiveness in creating international peace and security in the three areas of principles, goals and strategies. Historical facts show that the principles of liberalism, such as individualism, welfare, and unjust attitudes, have exacerbated international and regional conflicts.
Keywords: security, Liberalism, Islam, international system -
Page 81
Self-confidence and resistance are the two determining elements in the production of soft power in the process of realization, victory and continuation of the Islamic Revolution. This paper answers the fundamental question of how the elements of self-confidence and resilience provide the basis for software power? Using a descriptive-analytical method, this paper studies the role of self-confidence and resistance in creating soft power. The findings show that, these fundamental components can create a good platform for the production of soft power for the Islamic Revolution through awareness, creating the spirit of self-confidence in nations, reviving the element of struggle and stability among them and providing a model for struggle and endurance
Keywords: national self-confidence, revolutionary resistance, soft power, Islamic revolution -
Page 91
The well-known view of Imam Khomeini, the founder of the Islamic Republic of Iran, in describing the United States as the "Great Satan" has caused questions and ambiguities in the domestic and international arena. Given the developments in the international arena, the fall of the bipolar system and the adherence of some Islamic countries to arrogance, it seems necessary to analyze the foundations of this issue from the perspective of the Quran. Using a descriptive-analytical method, this paper seeks to study the Quranic foundations of Imam Khomeini's view on the US, the "Great Satan".